Оксана Ковальчук, Юрій Ковальчук

Шамоні – відоме як містечко у підніжжі Монблану – справжня “колиска” альпінізму, мекка любителів гір. Давно хотіли сюди потрапити, а цього року склались всі для цього обставини.

Шамоні: альпінізм і відпочинок з дітьми

Нитка маршруту: Львів-Брно-Шамоні-Львів (11-26.08.2018, 16 днів)

Формат: альпінізм, скелелазіння, трекінг, сімейний кемпінговий відпочинок (поєднання непоєднуваного)

Дорога

Планування поїздки почалось з вибору маршруту доїзду. Гугл мап видав нам три варіанти маршруту, один з них, через Італію – ми відкинули, так як там досить висока плата за автобани плюс проїзд через тунель під Монбланом – приблизно 45 Є в одну сторону, ще й паливо дорожче в Італії в порівнянні з Німечиною до прикладу.

Вирішили їхати через Німеччину та Швейцарію, в Німеччині дороги безкоштовні, в Швейцарії віньєтка лише річна – 40 Франків (до речі, бажано таки мати їхні франки, ну або прийдеться заплатити 40 Є, хоча еквівалент десь 36 Є). Як обов’язковий пункт додали Брно (Чехія) – заїжали до подруги в гості. До речі, дуже добре мати такі точки по дорозі, можна добре відпочити від авто, нормально виспатись, діти набавились, ми поспікувались. 🙂 А ще ми практикуємо зупинятись поїсти і відпочити в ІКЕА – кідс-френдлі, смачно, недорого, легко знайти, є wi-fi, і гаджети можна теж підзарядити.

В Чехії теж треба купляти віньєнтку – на першій заправці, як заїдеш в країну, коштувала 12 Є на 10 днів. Неприємно здивували затори на автобанах – не думала що таке буває. Кілька разів попадали в “повзучку” на 1-2 год причому і в Чехії, і в Німеччині, і в Швейцарії.

Порада від мене, якщо водій почувається в силах, – їхати вночі, по-перше, діти сплять – можна їхати спокійно і без зупинок, по-друге, менше машин на дорогах, немає корків, по-третє, не жарко.

Вже у Франції перед самим заїздом в долину Шамоні, також є ще платний участок дороги орієнтовно 4-5 Є, можна також заїжати з сторони Швейцарії безкоштовно, але через гори, серпантинами.

Місцевість

Про Шамоні можна багато написати, звідси починається класичний маршрут на найвищу гору Європи – Монблан, проте крім нього тут є дуже багато інших цікавих гір і маршрутів. Це просто мекка активного відпочинку – від екскурсійних прогулянок до складних альпіністичних маршрутів, парапланеризм, скелелазіння, каньйонінг, каякінг, і мабуть ще багато іншого!
Канатна дорога на Aiguille du Midi, 3842 м – друга після Ейфелевої вежі візитна картка Франції.

Шамоні передусім ще й лижна “столиця”, і відповідно тут багацько підйомників, які проте дуже активно і масово використовуюсь влітку теж. Використання підйомників дуже спрощує прогулянки з дітьми, адже можна піднятись на певну висоту і вже далі ходити без сильного перепаду висот. Або навіть не ходити, а просто тусити на верху з гарними краєвидами, і ще переважно на більшості станцій підйомників є щось для огляду (печера в льодовику, якийсь музейчик чи галерея). Тобто все найцікавіше починається від так званих “балконів”, – це перший ярус підйомників, де переважно є пересадка на ще вищі. Варто враховувати що є й вікові обмеження, наприклад, до року, можна тільки на одну канатку, на середню станцію пересадки на Aiguille du Midi – з 3 років, на верхню з 5. А проїзд безкоштовний до 5 років.

Є й безліч трекінгових маршрутів без використання канаток, правда то буде переважно лісом, підйом до прикладу, орієнтовно на ті висоти, може зайняти 2-3 год для дорослої людини, тобто якщо з дитиною, що сама йде – ми для себе рахуємо у 2 рази довше, а ще назад вертатись, тому ми так не ходили… Якщо тільки слінгові діти, то мабуть буде добре так ходити! Правда, є й кілька варіантів коротких маршрутів знизу.

Інфраструктура

В самому містечку Шамоні є туристичний інформаційний центр, де можна отримати всю необхідну інформацію, і купу буклетів – з розкладом автобусів та електричок, кратою-схемою долини і підйомників, нитки маршрутів, тощо.
По долині Шамоні курсують кілька автобусів і поїзд – проїзд в них безкоштовний з карткою, яку видають у кемпінгу. Зупинки недалеко від кемпінга, і в автобус і в поїзд без проблем з коляскою можна. Прогноз погоди варто дивитись на сайті Шамоні.

Проживання

Ми жили кемпінгу, недалеко від Шамоні, таких кемпінгів там багацько, є один в самому містечку Шамоні – він трохи дорожчий за інші.
Нам вийшло 23,5 Є за добу (це 2 дорослих, 2 дітей, намет і авто). В інших кемпінгах, які я моніторила перед поїздкою, були приблино такі ж ціни, +/- 2 Є різниці. В нашому кемпі були всі можливі зручності для дітей – дитячі умивальник, унітаз, душ, умивальник-ванночка для купання немовлят, пеленальний столик.

Маршрути

В другий день по приїзду погода не радувала, вранішній дощ і хмари, але ближче до обіду трохи розпогодилось, тож ми вирішили прогулятись до Bossons Glacier – маршрутом, що прямо від нашого кемпу. По вказівниках 1,5 год, ми вийшли десь за 2 год, маршрут йшов далі, при бажанні можна продовжити підйом. На тій точці, доки ми піднялись – альпійська хатка-кафе, і також міні-виставка під відкритим небом, та звісно оглядовий майданчик з видом на долину Шамоні та на сам льодовик.

Друга наша прогулянка відбулась в день прекрасної погоди, коли наш тато з хлопцями пішов на гору, а я з дівчатами не хотіла сидіти в кемпінгу. Вибираючи куди саме податись, довго дивилась на мапу, гуглила статті в неті, і оцінювала свої можливості. Вирішила піднятись на трамвайчику до Mer de Glacé. Сам трамвайчик і проїзд на ньому – це вже ціла пригода. На верхній станції – відкриваються чудові краєвиди на гори, долину і льодовик (написано, найбільший в Європі). Також тут можна відвідати печеру в самому льодовику, али ми туди не пішли, бо до неї треба досить таки далеко спускатись по сходах, а потім ще на верх … я оцінила, що Юстині то буде за важко, а понести її я точно не зможу).

Наступна наша прогулянка з дітьми відбулась вже в повному складі, тому ми могли собі позволити повноцінний трек, якщо щось тато понесе. По рекомендаціях, і враховуючи що Меланці (8 міс.) не можна підніматись тут на більшості підйомників, через різкий перепад висот. Тому ми вибрали оптимальний для нас варіант – трек до так званого, Гнізда Орла (висота прибл. 2300) – підхід на класичний маршрут на Монблан. Рекомендую! Правда туди можна й дістатись використавши канатку і трамвайчик, ми піднялись лише на канатці, далі йшли, адже вся краса якраз по дорозі!

Окрім треків з дітьми, ми по черзі сходили ще 3 альпмаршрути і 3 мультипітчі. Мені найбільше сподобався мультипітч на Brevent. Особливість деяких маршрутів в Шамоні, що на вершині є станція канатної дороги, і відповідно не треба думати про спуск, мучити коліна чи багато дюльферяти, просто сідаєш в кабінку.  Мені це дуже підходило, адже не могла Меланку лишати аж надто надовго – зазвичай з маршрутів верталась в обід вже.

Будучи в Шамоні, вартує також відвідати Aiguille du Midi, 3842 м – вершина, на якій набудована станція канатки і кілька терас з бомбезними краєвидами, в тому числі на Монблан. Сама станція теж заслуговує уваги – багато цікавого й всередині.

А ще кілька відпочинкових днів ми провели гуляючи по самому містечку Шамоні і околицях – дуже гарно, є кілька озер-ставків навколо, кілька скельних масивів, де можна по-скелазазити, розім’ятись перед сходженнями. В Шамоні багато магазинів туристичного спорядження, легко можна “втратити голову” і поринути у шопінг.

Загалом в Шамоні жилось нам дуже комфортно, їхати домів не хотілось, та відпустка не може тривати вічно, сподіваюсь ми ще туди повернемось.

Бюджет

Проживання в кемпінгу (2 дорослих + 2 дітей, намет + авто) 23,5 Є/ніч * 11 ночей = 258,5 Є
Дорога (паливо + платні участки, віньєтки) приблизно 400 Є на авто
Підйомники (діти до 5 р. безкоштовно) 32 Є (до Mer de Glacé) + 133 Є – мультипас (на 4 дні не підряд, на всі підйомники) + 18 Є = 183 Є
Іжа – приблизно 150 Є
Загалом нам обійшлося все орієнтовно 1000 Є на сім’ю.

Список спорядження і висновок по ньому:

• тент – річ необхідна, як від дощу так і від сонця (часто по обіді падали дощі – нам було дуже зручно мати сухе місце для готування їжі, споживання і просто часопроведення)
  • кемпінгові меблі – розкладні крісла і стіл, раніше вистачало 2-ох, тепер будем купляти ще для дітей
  • інтегрована система джетбойл – швидко, економно, нам на 2 + 1 дитина (2-га була на грудному ще) поки що вистачає літрового, але теж скоро треба більший
  • окуляри для дітей (і дорослих) з уф захистом – в гори обов’язково!
  • туристичний рюкзак-переноска Deuter, ерго-рюкзак, май-слінг
  • компактний візок (типу йойо) – так як в нас було ще багато спорядження, то інший би нам не вліз.